Kritika

Érdekes látni, hogy az egeres és a lámpás cég mennyire fordítottan arányosan működött az elmúlt bő húsz évben mióta John Lasseter elhozta Woody és Buzz első kalandját. Mikor a Disney a 90'-es években egymás után következő meseklasszikusainak kezdett leáldozni, a Pixar egyre inkább tört fel és ezt az újszerű, a kreativitást a lenyűgöző animációval párba állító, szívhez szóló történetmesélésének köszönhette. Aztán 2006-ban a Verdákkal megtörtént az első törés, miszerint a Pixar se tévedhetetlen, az elmúlt években pedig egyre gyakrabban lőnek kisebb-nagyobb luftot az olyan alkotásokkal, mint a fent említett autósmozi és annak második felvonása, a Merida, a Szörny Egyetem, vagy legutóbb a Dínó Tesó, de még némileg a Wall-E-t is ide sorolnám, amit inkább a film első fele adott el - a főszereplőn túl - mint a társadalomkritikus második része. A Disney viszont az elmúlt években kezd magára találni: első körben ott volt az Aranyhaj - aminek mit ad Isten, az egyik rendezője jelen filmen is dolgozott - a giga sikerű Jégvarázs, vagy a Rontó Ralph. A Zootropolis is szépen illeszkedik a sorba, sőt mi több, megkockáztatom, rég volt ilyen minőségi Disney mese.
Állatos mesékkel pedig Dunát lehetne rekeszteni, de a gyerekmesék egyik állandó kelléke, amelyekben jobbára az állatokkal lehet a legjobban szemléltetni a lurkóknak az általános emberi tulajdonságokat: bátor oroszlán, ravasz róka, gyáva nyúl. Szerencsére a Zootropolis már ezekben is felrúgja a konvenciókat, igazodva a kor elvárásaihoz, mondván "Légy az, ami akarsz! Valósítsd meg önmagad!", ám ezeket sem didaktikusan, hanem leheletfinoman szövi bele a történetbe, amelyben a lelkes nyuszi, Judy Hopps szövetkezik a simlis rókával, Nick Wild-al, hogy felgöngyölítsenek egy rejtélyes eltűnéssorozatot. Azonban nem csak az ügy nem az, aminek elsőre gondolnák, hanem amit egymásról hittek.
A film legfőbb erénye, hogy rengeteg aktuális, a napjainkat mozgató témával foglalkozik, nem csak főszereplőin keresztül. Illetve dehogyisnem, hiszen harmadik karaktere maga a város, amely tényleg nem csak címadó statisztája, hanem aktív résztvevője is ennek a sajátos - igaz, az idősebbek számára kiszámítható - bűnügyi történetnek. Képzeletbeli város még soha sem élt és lélegzett ennyire, mint most Zootropolis. Mindennek funkciója van, minden városrész, helyszín él és lélegzik, ahogy eme gigászi Tesz Vesz város lakói sem csak 1-esek és 0-ák szemkápráztató tömkelege, hanem a hétköznapi életüket élő em. állatok. Dolgoznak, esznek, isznak, rákattannak az adott mobil alkalmazásra, és ha nem a lenyűgöző animációban, akkor eme vizuális gagek tömkelegében veszünk el.
Emellett a már említett, temérdek, a mindennapi közbeszédet uraló témát hajít bele ebbe a színes kis közösségbe: faji előítéletesség, iskolai zaklatás (!!), bürokrácia, drogtermesztés (!!!), korrupció, hatalommal való visszaélés, és a személyiséget megformáló trauma, és még így se biztos, hogy mindent említettünk. Hogy mindehhez hozzányúljon pedig tökéletes táptalajt nyújt ebbe a bűnügyi nyomozásba oltott buddy movie, amelyben a pincétől a padlásig minden helyszínt bejár két szerethető főhőse, amely amellett, hogy az ilyenkor kötelező rétegeket hárítja le róluk, az egész közegről és ezzel együtt rólunk is sokat elmond.
Mindössze a történetében és karaktereiben kellett volna kicsit merészebbnek lennie, és a táncos dalbetétes fináléról igazán leszokhatnának már, amennyiben azonban érkezik még folytatás - márpedig egy ilyen flórával és faunával rendelkező sztorit, pláne ilyen kritikai hátszéllel - vétek lenne kihagyni, hiszen számtalan aktuális téma az utcán hever. Ez esetben a Disney Tesz-Vesz városába garantáltan gyakran váltanak majd retour jegyet kicsik és nagyok egyaránt.
Cinestar.hu